-
Pysähdy, rauhoitu ja ajattele. Vaikka kohujen kanssa on aina kiire, asiat on ensin selvitettävä talon sisällä kunnolla ja päätettävä vastuista.
-
Dokumentoi. Ota häiritsevistä viesteistä ruutukaappaus tai vaikka kuva kännykälläsi. Kirjaa ylös asianosaisten nimet.
-
Selvitä, mistä juttu sai alkunsa. Tietääkö häirinnän kohde itse, mitä hänestä kirjoitetaan? Tiedetäänkö varmasti, mikä on totta ja onko itse tehty virhe vai ei?
-
Ole nopea. On tärkeää ehtiä kertoa tarina omasta näkökulmasta ennen kuin huhut leviävät.
-
Varmista resurssit kohun hoitoon. Selvittely ei onnistu muiden töiden ohessa, vaan työntekijöille on tarvittaessa varattava aikaa esimerkiksi someseurantaan.
-
Tiedota asiasta ensin tärkeimmille sidosryhmille (oma henkilöstö!), sitten vasta suurelle yleisölle (jos tarpeen).
-
Vastaa väitteisiin ja anna oma näkökulmasi samoissa kanavissa, joissa keskustelua aiheesta käydään.
-
Pidä asiat asioina - varo henkilöön menevää kommentointia!
-
Korjaa faktat mutta älä ala väitellä, inttää tai selitellä. Kylmä strategiapuhe ei myöskään auta. Ole aito. Ota huomioon vastapuolen tunteet - ole korrekti.
-
Pyydä aidosti anteeksi, jos virhe on teidän. Ellei ole, voi kuitenkin pahoitella ikävää tilannetta ja sen aiheuttamia ongelmia. Silloin kannattaa myös kertoa suoraan, että virhe on tapahtunut muualla.
- Etusivu
- Organisaation maine uhattuna
- Pikaohje maineen ensiavuksi